GŁÓWNE KIERUNKI ROCZNEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO PRZEDSZKOLA NA ROK SZKOLNY 2023/2024

,,Artystyczny wehikuł czasu – przyrodniczo – ekologiczne zagadnienia w sztuce”


CELE:

  1. Kształtowanie kreatywności, wyobraźni i ekspresji twórczej dzieci poprzez kontakt z szeroko
    rozumianą sztuką, jej kierunkami i nurtami na przestrzeni dziejów.
  2. Wykorzystywanie zjawisk naturalnych i reakcji chemicznych do uzyskania nietuzinkowych
    efektów w pracach artystycznych.
  3. Zwrócenie uwagi na elementy świata przyrody rzadziej przez nas dostrzegane.
  4. Budowanie bliskiej relacji z przyrodą i pokazanie, że jesteśmy jej częścią.
  5. Nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt, kształtowanie mądrego
    i umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą, rozwijanie poczucia troski
    i odpowiedzialności o obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi.
  6. Zapoznanie z wybranymi dziełami sztuki i ich twórcami; poznanie kanonu i założeń edukacji
    klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.
  7. Przekazanie wiedzy z zakresu podstaw plastyki niezbędnej do swobodnego poruszania się po
    świecie sztuki.
  8. Poprzez sztukę poznanie złożoności procesów zachodzących w przyrodzie.
  9. Rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno, rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej
    nieodłącznymi atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością.
  10. Zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi, doskonalenie umiejętności swobodnej
    wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki; wspieranie rozwoju
    umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli oraz rozwijanie i doskonalenie umiejętności
    technicznych, manualnych i przestrzenno – konstrukcyjnych.
  11. Kształtowanie wartości i umiejętności związanych z zachowaniem się w miejscach
    dotyczących świata sztuki.

SPODZIEWANE EFEKTY:
Dziecko:

  • dostrzega piękno w otaczającym go świecie: walory estetyczne przedmiotów, zjawiska
    w przyrodzie, różnorodność barw; rozwija zainteresowania, spostrzegawczość oraz
    możliwości obserwacyjne;
  • kształtuje współodpowiedzialność za dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe;
  • wyrabia właściwe postawy i przekonania poszanowania, pielęgnacji, opieki i ochrony
    wszystkiego co żywe i piękne;
  • rozwija wrażliwości na odbiór sztuki, interesuje się sztuką oraz zna wybrane dzieła sztuki
    polskiej i światowej (obrazy, rzeźba, fotografie, architektura, muzyka);
  • charakteryzuje twórczość wybranych artystów, analizuje portrety znanych artystów,
    dokonuje analizy dzieł sztuki;
  • poznaje środki wyrazu artystycznego, posługuje się plamą, linią itp., szeroką paletą barw,
    poznaje i nazywa odcienie kolorów;
  • przedstawia za pomocą działań plastycznych swoje doświadczenia o otaczającym świecie;
  • wyraża swoje przeżycia w różnorodnych formach plastycznych; rozwija wyobraźnię i
    kreatywność;
  • wie, jak należy zachować się w miejscach dotyczących świata sztuki;