GŁÓWNE KIERUNKI ROCZNEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO PRZEDSZKOLA NA ROK SZKOLNY 2022/2023

,,Przysłowia mądrością narodu – co kraj to obyczaj”

CELE:

  1. Przybliżenie dzieciom przedmiotu zainteresowań filozofii oraz sylwetek wybranych myślicieli.
  2. Rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających dzieciom obcowanie z tradycją filozoficzną i jej
    rozumienie.
  3. Wspomaganie dzieci w rozwijanie uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych
    potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji.
  4. Uwrażliwienie na piękno i różnorodność języka.
  5. Wprowadzenie dzieci w świat wartości etycznych, wartości estetycznych i kulturowych.
  6. Budowanie systemu wartości.
  7. Odwoływanie się do dziecięcej naturalnej i nieograniczonej ciekawości świata, wdrażanie do
    kreatywnego myślenia, uczenie refleksji, rozwijanie wypowiedzi i rozwiązywania problemów.
  8. Rozwijanie u dziecka umiejętności wglądu we własne procesy poznawcze.
  9. Kształtowanie kompetencji moralno – dyskursywnych, w celu prowadzenia komunikacji dialogu,
    bazującym na argumentacji, wzajemnego szacunku i zrozumieniu.
  10. Rozwijanie umiejętności komunikacji, rozumianej jako umiejętność jasnego wypowiadania się,
    słuchania innych i ustosunkowywania się do wypowiedzi.
  11. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym, technicznym. Rozbudzanie
    zainteresowań dziecka i integrowanie wiedzy z różnych dyscyplin. Rozwijanie myślenia krytycznego
    i sprawności logicznych poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych, podań,
    bajek oraz legend.
  12. Wspieranie samodzielności myślenia i dążenia do samodzielnego działania.

SPODZIEWANE EFEKTY:

  • Dziecko ma rozwinięta wrażliwość społeczną, moralna i estetyczną.
  • Dziecko potrafi prezentować swoje wnioski, opinie, przemyślenia w sposób zrozumiały dla innych,
    potrafi: formułować pytania i problemy, uzasadnia i wyjaśnia swoją opinię, podejmuje próbę
    definiowania i wnioskowania, posługuje się przykładami pod czas dyskusji.
  • Dziecko jest wrażliwe na piękno i różnorodność języka.
  • Dziecko dostrzeganie w poglądach wielkich filozofów paradygmatów myślowych, które są obecne w
    kulturze aż do czasów dzisiejszych.
  • Rozumie i posługuje się przysłowiami, cytatami niosącymi mądrości ludowe, etniczne i ponad
    czasowe.
  • Dzieci wdrożone są do prowadzenie filozoficznych dociekań odpowiadających na ciekawość świata
    dzieci