GŁÓWNE KIERUNKI ROCZNEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO PRZEDSZKOLA NA ROK SZKOLNY 2022/2023
,,Przysłowia mądrością narodu – co kraj to obyczaj”
CELE:
- Przybliżenie dzieciom przedmiotu zainteresowań filozofii oraz sylwetek wybranych myślicieli.
- Rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających dzieciom obcowanie z tradycją filozoficzną i jej
rozumienie. - Wspomaganie dzieci w rozwijanie uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych
potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji. - Uwrażliwienie na piękno i różnorodność języka.
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości etycznych, wartości estetycznych i kulturowych.
- Budowanie systemu wartości.
- Odwoływanie się do dziecięcej naturalnej i nieograniczonej ciekawości świata, wdrażanie do
kreatywnego myślenia, uczenie refleksji, rozwijanie wypowiedzi i rozwiązywania problemów. - Rozwijanie u dziecka umiejętności wglądu we własne procesy poznawcze.
- Kształtowanie kompetencji moralno – dyskursywnych, w celu prowadzenia komunikacji dialogu,
bazującym na argumentacji, wzajemnego szacunku i zrozumieniu. - Rozwijanie umiejętności komunikacji, rozumianej jako umiejętność jasnego wypowiadania się,
słuchania innych i ustosunkowywania się do wypowiedzi. - Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym, technicznym. Rozbudzanie
zainteresowań dziecka i integrowanie wiedzy z różnych dyscyplin. Rozwijanie myślenia krytycznego
i sprawności logicznych poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych, podań,
bajek oraz legend. - Wspieranie samodzielności myślenia i dążenia do samodzielnego działania.
SPODZIEWANE EFEKTY:
- Dziecko ma rozwinięta wrażliwość społeczną, moralna i estetyczną.
- Dziecko potrafi prezentować swoje wnioski, opinie, przemyślenia w sposób zrozumiały dla innych,
potrafi: formułować pytania i problemy, uzasadnia i wyjaśnia swoją opinię, podejmuje próbę
definiowania i wnioskowania, posługuje się przykładami pod czas dyskusji. - Dziecko jest wrażliwe na piękno i różnorodność języka.
- Dziecko dostrzeganie w poglądach wielkich filozofów paradygmatów myślowych, które są obecne w
kulturze aż do czasów dzisiejszych. - Rozumie i posługuje się przysłowiami, cytatami niosącymi mądrości ludowe, etniczne i ponad
czasowe. - Dzieci wdrożone są do prowadzenie filozoficznych dociekań odpowiadających na ciekawość świata
dzieci