Przedszkole rozpoczyna realizację międzynarodowego programu „Przyjaciele Zippiego”, który pomaga małym dzieciom doskonalić umiejętności społeczne i umiejętności radzenia sobie z codziennymi problemami i konfliktami.
Program opiera się na założeniu, że umiejętności nabyte w dzieciństwie będą pomocne w okresie dorastania i dorosłości.
ZASADY PROWADZENIA ZAJĘĆ
- Program przeprowadzamy w całości.
- Wzmacniamy pozytywne zachowania i postawy.
- Nie ma poprawnych czy błędnych rozwiązań – tylko pomocne lub mniej pomocne.
- Skupiamy się na rozwiązaniu, a nie na osobie.
- Aby dzieci odnosiły sukcesy w nauce potrzebne są powtórzenia i ciągłość.
- Dzieci ćwiczą umiejętności w różnych okolicznościach.
- Dzieci aktywnie uczestniczą i angażują się.
- Dzieci uczą się wzajemnie od siebie.
- Dzieci wzajemnie sobie pomagają, zamiast ze sobą konkurować.
- Dzieci dokonują ewaluacji własnych sukcesów.
- Nauczyciele powinni być gotowi do słuchania dzieci.
CELE POSZCZEGÓLNYCH CZĘŚCI
Część 1: Uczucia
Doskonalenie u dzieci zdolności rozpoznawania uczuć i określanie strategii radzenia sobie z nimi.
Część 2: Komunikacja
Doskonalenie u dzieci zdolności komunikowania własnych uczuć.
Część 3: Nawiązywanie i zrywanie więzi
Doskonalenie u dzieci zdolności nawiązywania przyjaźni oraz radzenia sobie z odrzuceniem i samotnością.
Część 4: Rozwiązywanie konfliktów
Doskonalenie u dzieci zdolności rozwiązywania konfliktów.
Część 5: Przeżywanie zmiany i straty
Doskonalenie u dzieci zdolności radzenia sobie ze zmianą i stratą.
Część 6: Dajemy sobie radę
Doskonalenie u dzieci umiejętności wykorzystywania rozmaitych strategii radzenia sobie w różnych sytuacjach.