STATUT PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA NR 2 W ZĄBKACH
Opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja
2001r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola
(Dz. U. z 2001r. nr 61, poz.624 ze zmianami)
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
1. Przedszkole Publiczne Nr 2 w Ząbkach jest placówką oświatowo-wychowawczą
działającą jako jednostka budżetowa.
2. Siedzibą przedszkola jest budynek przy ul. B. Prusa 3/5 w Ząbkach.
3. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Ząbki.
4. Ustalona nazwa, używana przez przedszkole w pełnym brzmieniu:
Publiczne Przedszkole nr 2
LEŚNY ZAKĄTEK
Ul. B. Prusa 3/5
05-091 Ząbki
Tel. 22 781-62-68
§ 2.
Przedszkole działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. nr 256 poz.2572 z 2004
z późniejszymi zmianami) i rozporządzeń wykonawczych do tej Ustawy.
2. Ustawy o samorządzie gminnym.
3. Ustawy o finansach publicznych.
4. Niniejszego statutu.
§ 3.
Przedszkole obejmuje swoim zasięgiem działania teren Miasta Ząbki.
1. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:
a. Gminę Ząbki
b. Rodziców w formie opłat za świadczenia opiekuńczo – wychowawcze
wykraczające poza podstawę programową.
2. Opłaty za korzystanie z usług przedszkolnych ustala Rada Miasta.
3. Miasto Ząbki, w imieniu którego działa dyrektor przedszkola, zawiera umowę o
świadczeniu usług z rodzicami lub opiekunami dzieci uczęszczających do przedszkola.
4. Rezygnacja ze świadczeń opiekuńczo-wychowawczych powinna być zgłaszana
dyrektorowi przedszkola w formie pisemnego oświadczenia rodziców lub opiekunów z
co najmniej 2-tygodniowym wyprzedzeniem ze skutkiem na koniec miesiąca.
5. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z
przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.
6. Zarząd Miasta zatwierdza plan finansowy przedszkola w przewidzianej prawem formie.
§ 4.
1. Publiczna forma wychowania przedszkolnego, zapewnia bezpłatne nauczanie i
wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
prowadzone przez nauczycieli posiadających kwalifikacje.
2. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej przedszkola są:
obowiązkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia,
zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla dzieci
wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologicznopedagogicznej.
3. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku 3-6 lat.
4. Przedszkole funkcjonuje cały rok.
5. Przedszkole jest czynne 10,5 godziny dziennie od 7:00 do 17:30 od poniedziałku do
piątku. Dzienny czas pracy przedszkola ustalony jest z organem prowadzącym na
dany rok szkolny z uwzględnieniem aktualnych potrzeb środowiska.
a) czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę wynosi nie mniej
niż 5 godzin dziennie i zaplanowany jest na realizację podstawy programowej
wychowania przedszkolnego,
b) Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się w
godzinach: 8:00 – 13:00 i może być wydłużona o czas trwania zajęć dodatkowych.
6. Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora
w porozumieniu z radą pedagogiczną.
7. Ramowy rozkład dnia uwzględnia zainteresowania dzieci, wymagania zdrowotne,
higieniczne, jest dostosowany do potrzeb dzieci i zgodny z nową podstawą
programową.
8. W przedszkolu istnieje możliwość korzystania z 1, 2 lub 3 posiłków –
za jeden posiłek pobiera się opłatę (śniadanie 25%, obiad 50%, podwieczorek 25%).
9. Dzienna stawka żywieniowa ustalana jest przez kierownika gospodarczego,
dyrektora przedszkola i organ prowadzący w oparciu o zasadę racjonalnego żywienia
i aktualne ceny rynkowe.
10. Koszty produktów wyżywienia dziecka pokrywane są przez rodziców.
11. Opłaty za wyżywienie przyjmowane są w dni wyznaczone przez dyrektora
i kierownika gospodarczego.
12. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, zwrotowi polega dzienna stawka
opłaty za wyżywienie za każdy dzień nieobecności dziecka, pod warunkiem
zgłoszenia do godziny 8:30 pierwszego dnia nieobecności. Zwrot uiszczonej opłaty
odbywa się w następnym miesiącu rozliczeniowym.
13. Z wyżywienia mogą korzystać pracownicy przedszkola wnosząc opłatę
w wysokości ustalonej stawki.
14. Na koszty związane z eksploatacją budynku (światło, gaz, środki czystości,
wyposażenie itd.) rodzice wnoszą opłatę za każdą godzinę poza podstawą
programową, ustaloną przez Zarząd Miasta. Opłata pobierana jest od każdego dziecka.
15. Opłata za przedszkole podlega proporcjonalnemu zmniejszeniu za każdy dzień i
godzinę nieobecności dziecka w przedszkolu. Zwrot uiszczonej opłaty odbywa się w
następnym miesiącu rozliczeniowym.
16. Dyrektor może umorzyć dług rodziców wobec przedszkola w całości lub w części w
przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny lub w szczególnie
uzasadnionych przypadkach losowych.
17. W przedszkolu dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych na wniosek
rodziców (prawnych opiekunów) (np. język angielski, zajęcia rytmiczne, taneczne,
gimnastyka ogólnorozwojowa itp.).
18. Za zajęcia dodatkowe rodzice wnoszą opłatę:
a) uczęszczanie dziecka na te zajęcia zależy od decyzji rodziców,
b) wpłaty za zajęcia dodatkowe rodzice uiszczają w dniach przyjmowania opłat za
wyżywienie tj. w dni wyznaczone na tablicy ogłoszeń,
c) terminy zajęć dodatkowych oraz wysokość opłat podawane są
do wiadomości rodziców na pierwszym zebraniu inauguracyjnym w danym roku
szkolnym.
19. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć
umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki tańca, nauki religii i zajęć jest
dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
20. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalone są przez dyrektora placówki. Czas
trwania zajęć dodatkowych jest ustalony poza czasem przeznaczonym na bezpłatne
nauczanie.
21. Sposoby dokumentowania tych zajęć określają odrębne przepisy.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 5.
1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty oraz
przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej
wychowania przedszkolnego.
2. Zadaniem przedszkola jest wspomaganie rozwoju i wczesna edukacja dzieci od
trzeciego roku życia do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
3. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i
bezpieczeństwa. Tworzy warunki umożliwiające dziecku osiągnięcie gotowości
szkolnej.
4. Celem przedszkola jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z
jego wrodzonym potencjałem:
a) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności
intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
b) budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej
orientowały się w tym, co dobre i co złe,
c) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego
radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego
znoszenia stresów i porażek,
d) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych
relacjach z dziećmi i dorosłymi,
e) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
f) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w
zabawach i grach sportowych,
g) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym
oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób
zrozumiały dla innych,
h) wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności
wypowiadania się przez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
i) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (od rodziny, grupy
rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
j) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich
ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i
umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
5. Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą działania
wychowawcze.
6. Pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dzieci i podjęciu wczesnej
interwencji specjalistycznej.
7. Zadaniem przedszkola jest zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć.
8. Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach
następujących obszarów edukacyjnych:
a) Poznawanie i rozumienie siebie i świata.
b) Nabywanie umiejętności poprzez działanie.
c) Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie.
d) Budowanie systemu wartości.
9. Zgodnie z Ustawą o Systemie Oświaty z późniejszymi zmianami, na wniosek
rodziców przedszkole organizuje dla dzieci nieodpłatne lekcje religii. W tym czasie
dzieci nie uczęszczające na religię, mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
§ 6.
1. Priorytetowym zadaniem przedszkola jest bezwzględne dbanie o bezpieczeństwo
dzieci.
2. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie
programu wychowania przedszkolnego.
3. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalony jest w koncepcji
rozwoju placówki, rocznych programach pracy i w planach pracy poszczególnych
oddziałów przedszkolnych.
4. Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi powinien być
dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, zgodny z nową podstawą
programową.
§ 7.
1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby
oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb
środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych,
a w szczególności:
a) zapewnia bezpośrednią i stałą opieką nad dziećmi w czasie pobytu
w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
b) przy organizacji zajęć, wycieczek liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania
opieki ustala się uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan
zdrowia, a także specyfikę zajęć i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one
odbywać,
c) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem
fizycznym, jak i psychicznym,
d) stosuje w swoich oddziałach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
2. Dyrektor przedszkola, w którym są zorganizowane oddziały przedszkolne, organizuje
(jeśli zaistnieje taka potrzeba) indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie
przedszkolne w porozumieniu z organem prowadzącym. Przygotowanie to uwzględnia
jak najpełniejszą realizację potrzeb dziecka, zapewnia dostosowanie form kształcenia
do aktualnych możliwości psychofizycznych dziecka.
§ 8.
1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece:
a) dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5- godzinnego czasu pracy,
2. W miarę możliwości organizacyjnych oraz zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i
jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka
w przedszkolu.
3. W najmłodszej grupie (za zgodą organu prowadzącego) zatrudniona jest pomoc
nauczycielki, która pomaga w sprawowaniu opieki:
4. Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co roku zatwierdza organ prowadzący.
5. W sprawowaniu opieki nad wychowankami, konieczne jest przestrzeganie przez rodziców
(prawnych opiekunów) obowiązku osobistego przyprowadzania i odbierania dzieci z
przedszkola:
a) rodzice przyprowadzają dzieci bezpośrednio do sali zajęć lub do ogrodu
i odbierają dzieci informując nauczyciela o przyprowadzeniu i odbiorze dziecka,
b) niedozwolone jest zostawianie przez rodziców (opiekunów) dzieci przed
przedszkolem.
6. Rodzice wypełniają upoważnienia do odbioru dziecka z przedszkola.
7. Dzieci mogą również być odbierane przez osoby dorosłe, pełnoletnie upoważnione na
piśmie przez rodziców bądź opiekunów. Osoby te powinny być wcześniej przedstawione
nauczycielkom w grupie. Upoważnienie może zostać odwołane lub zmienione w każdej
chwili.
8. Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu i środków odurzających.
Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej
odebrać dziecko (np. upojenie alkoholowe ) będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie
zapewnić dziecku bezpieczeństwa.
9. Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być
poświadczone przez orzeczenie sądowe.
10. Osoba odprowadzająca dziecko do przedszkola powinna w szatni przygotować je do
pobytu w przedszkolu, a następnie przekazać je pracownikowi przedszkola. Od momentu
przekazania dziecka odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi przedszkole.
11. Osoba odbierająca dziecko powinna zgłosić to upoważnionemu pracownikowi. Dziecko
zostaje oddane rodzicowi z sali, szatni lub z ogrodu przedszkolnego. Od tego momentu
osoba odbierająca dziecko odpowiada za jego bezpieczeństwo.
12. Szczegółowe przepisy dotyczące przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola są
określone w odrębnej procedurze.
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 9.
1. Zgodnie z Ustawą o Systemie Oświaty z póź. zm. organami przedszkola są:
a) dyrektor przedszkola,
b) rada pedagogiczna,
c) rada rodziców.
2. Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie
mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
§ 10.
1. Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu przez organ prowadzący.
2. Dyrektor uwzględnia w swojej pracy stanowisko i opinie organu prowadzącego
3. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na
zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i
pracowników obsługi i administracji.
4. Do podstawowych obowiązków i uprawnień dyrektora należy:
a) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą placówki oraz
reprezentowanie jej na zewnątrz,
b) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
c) koordynowanie opieki nad dziećmi,
d) opracowywanie planu nadzoru pedagogicznego, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb,
ustalanie sposobu jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystania wyników,
e) powoływanie zespołów: do spraw ewaluacji, pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
zadaniowych, okazjonalnych
f) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy,
według zasad określonych w odrębnych przepisach,
g) przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia
organowi prowadzącemu,
h) przewodniczenie radzie pedagogicznej i realizacja jej uchwał oraz uchwał rady
rodziców podjętych w ramach ich kompetencji,
i) wstrzymywanie uchwał rady rodziców i rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami
prawa i powiadomienie o tym stosownych organów,
j) planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego przedszkola
zgodnie z odpowiednimi przepisami,
k) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
l) współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i
kontrolującymi,
m) kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz
innych pracowników przedszkola,
n) przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom,
o) zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami
Kodeksu Pracy, bhp i ppoż,
p) stworzenie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju,
q) koordynacja współdziałania organów przedszkola , zapewnienie im swobodnego
działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi,
r) prowadzenie dokumentacji kancelarylno-archiwalnej i finansowej zgodnie z
obowiązującymi przepisami.
RADA PEDAGOGICZNA
§ 11.
1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego
statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
3. Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
4. W zebraniu rady pedagogicznej mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby
zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
5. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
6. Inicjatorem zebrań rady pedagogicznej może być:
a) dyrektor,
b) rada pedagogiczna,
c) organ prowadzący.
7. Do kompetencji rady pedagogicznej należy w szczególności:
a) przygotowanie projektu statutu przedszkola,
b) opracowanie koncepcji i programu rozwoju placówki,
c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów i projektów
edukacyjnych,
d) zatwierdzenie regulaminu pracy rady pedagogicznej,
e) ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć w grupach,
f) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
g) podejmowanie uchwał.
h) praca w zespołach: do spraw ewaluacji, pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
zadaniowych i okazjonalnych.
8. Rada pedagogiczna opiniuje szczególności :
a) projekt planu finansowego,
b) wnioski o odznaczenia i wyróżnienia dla nauczycieli,
c) organizację pracy placówki,
d) propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i
zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych.
9. Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem.
10. Spośród przedstawionych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego,
dyrektor ustala w drodze decyzji, który program obowiązywał będzie w bieżącym roku
szkolnym biorąc opierając się na opinii rady pedagogicznej.
11. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są większością głosów, w obecności co
najmniej połowy liczby jej członków i są zapisywane w księdze uchwał.
12. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i
spostrzeżeń z posiedzenia rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być
udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
13. Rada pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie
nauczyciela ze stanowiska dyrektora oraz do Kuratora Oświaty o zbadanie i ocenę
działalności przedszkola, dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w placówce.
14. Zasady pracy rady pedagogicznej określa regulamin jej działalności o którym mowa w §
11 pkt 3.
RADA RODZICÓW
§ 12.
1. Rada rodziców jest społecznie działającym organem na rzecz placówki, który
reprezentuje ogół rodziców.
2. W skład rady rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad rodziców oddziałów,
wybranych w tajnych wyborach przez rodziców na pierwszym zebraniu rodziców w
każdym roku szkolnym
3. Rada rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, w którym
określa w szczególności wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady. Regulamin rady
rodziców nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
4. Rady rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy.
5. Rada rodziców może występować do dyrektora oraz organu sprawującego nadzór
pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
6. Do kompetencji rady rodziców należy:
a) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
1. programu wychowawczego obejmującego wszystkie treści i działania o
charakterze wychowawczym realizowane przez nauczycieli,
2. programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci oraz
potrzeb danego środowiska,
b) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora.
7. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada rodziców może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady
wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym jest mowa w
punkcie 3.
8. Rada rodziców uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia
jakości pracy placówki i zaspokajania potrzeb dzieci.
§ 13.
1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola,
który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i
podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę
informacji.
2. Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki,
uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 14.
1. Podstawową jednostka organizacyjną przedszkola jest oddział złożony
z dzieci zgrupowanych wg tego samego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb,
zainteresowań, uzdolnień.
2. Liczba w oddziale nie może przekraczać 25.
3. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa
arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia
każdego roku i zatwierdzony przez ten organ do 25 maja każdego roku.
4. Arkusz organizacji przedszkola zaopiniowany przez radę pedagogiczną zatwierdza
organ prowadzący przedszkole.
5. W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się w szczególności:
a) liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów,
b) liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
c) ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ
prowadzący,
d) liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy
będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych,
oraz wskazuje się najbliższe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o
podjecie tych postępowań.
6. Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu nie może przekraczać 100.
7. W przedszkolu łącznie są 4 oddziały.
8. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
a) sale zajęć dla poszczególnych oddziałów (I, II, III, IV),
b) salę rekreacyjną,
c) pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,
d) kuchnię,
e) szatnię dla dzieci.
9. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego
z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.
10. W przedszkolu organizowana jest pomoc psychologiczno – pedagogiczna zgodnie z
przepisami w sprawie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach.
§ 15.
1. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
2. Podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest karta zgłoszenia dziecka składana
każdorazowo przez rodziców od 1 do 30 marca danego roku szkolnego.
3. Terminy i zasady przyjęcia do przedszkola określa dyrektor w porozumieniu z
organami prowadzącymi.
4. Dyrektor powołuje komisję rekrutacyjną w skład której wchodzą przedstawiciele rady
pedagogicznej i rady rodziców.
5. W pierwszej kolejności do przedszkola przyjmowane są:
a) dzieci podlegające obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego,
b) dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących, dzieci matek lub ojców, wobec
których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź
całkowitą niezdolność do pracy albo niezdolność do samodzielnej egzystencji na
podstawie odrębnych przepisów, a także dzieci z rodzin zastępczych,
6. Dodatkowe kryteria przyjęć dzieci określone są przez organ prowadzący i ujęte w
regulaminie rekrutacji i załącznikach.
§ 16.
1. Dyrektor, na podstawie uchwały rady pedagogicznej i w porozumieniu z radą
rodziców może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do
przedszkola w szczególnych przypadkach:
2. Dyrektor ma możliwość podejmowania decyzji w kwestii przyjęcia dziecka po
zakończeniu prac komisji i w ciągu roku szkolnego.
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 17.
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci od 3 do 6 lat.
2. W przypadku decyzji psychologa o odroczeniu obowiązku szkolnego dziecka, czas
trwania opieki w przedszkolu może być przedłużony.
3. Dziecko w przedszkolu ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a
w szczególności do:
a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego
zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
c) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
d) poszanowania jego godności osobistej,
e) poszanowania własności,
f) do tajemnicy,
g) podejmowania decyzji i możliwości wyboru,
h) opieki i ochrony,
i) do niepowodzeń i łez,
j) partnerskiej rozmowy na każdy temat,
k) do wypowiadania swoich myśli i uczuć,
l) akceptacji jego osoby.
4. Normy w przedszkolu obracają się wokół dwóch zasad bezpieczeństwa i szacunku.
Dzieciom w przedszkolu nie wolno:
a) stwarzać niebezpiecznych sytuacji,
b) krzywdzić innych i siebie,
c) niszczyć cudzej własności,
d) przeszkadzać innym w pracy lub zabawie.
RODZICE
§ 18.
1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
a) przestrzeganie niniejszego statutu, regulaminów i procedur regulujących pracę
przedszkola,
b) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
c) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców,
d) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez
rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
e) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
f) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne
zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
§ 19.
1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego
oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego
rozwoju.
2. Rodzice mają prawo do:
a) zapoznania się z podstawą programową oraz zadaniami wynikającymi z
koncepcji pracy przedszkola, programu rozwoju przedszkola i planów pracy w
danym oddziale,
b) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
c) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu
przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku
pomocy,
d) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków
z obserwacji pracy przedszkola.
§ 20.
Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze
organizowane są w przedszkolu 2 razy w roku szkolnym lub częściej na wniosek rodziców
lub nauczycieli.
§ 21.
1. Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
a) zebrania grupowe,
b) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielem, psychologiem,
logopedą,
c) kącik dla rodziców,
d) zajęcia otwarte,
e) uroczystości z czynnym udziałem rodziców,
f) pisemko „Przedszkolak”
g) zabawy z mamą i tatą w ogrodzie.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 22.
1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z
dziećmi w wieku przedszkolnym.
2. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę wychowawczo – dydaktyczną
i opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez
dyrektora na wniosek nauczyciela /nauczycieli programami wychowania
przedszkolnego, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i
respektuje jego prawa.
3. Prowadzi konsultacje indywidualne z rodzicami.
4. Nauczyciel zapoznaje dzieci z ich prawami określonymi w Konwencji Praw Dziecka.
5. Do zakresu zadań nauczycieli należy:
a) właściwe zaplanowanie zajęć dziecka zgodnie z nową podstawą programową w trosce
o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci,
b) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
c) przeprowadzanie dwa razy w roku diagnozy dzieci objętych rocznym przygotowaniem
przedszkolnym,
d) prowadzenie obserwacji pedagogicznych dokumentowanych w ustalony sposób,
zakończonych analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole,
e) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
f) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w
przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.,
g) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologicznopedagogiczną,
zdrowotną i inną,
h) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich
kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach
doskonalenia zawodowego,
i) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o
estetykę pomieszczeń,
j) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
k) współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i
nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do
znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania
przedszkolnego realizowanego w danym oddziale
i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
l) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i
opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
m) realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
n) czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień
i uchwał,
o) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym,
kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,
p) realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z
bieżącej działalności przedszkola,
q) opracowanie w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok
szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole
podstawowej „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
podstawowej” i przekazanie jej rodzicom.
6. Nauczyciel zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do
dziecka otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków
i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
b) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
c) włączenia ich w działalność przedszkola.
§ 23.
1. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej
i metodycznej ze strony dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych
placówek i instytucji naukowo-oświatowych.
§ 24.
1. Zakres obowiązków pracowników administracyjno-obsługowych:
a) w przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi,
b) ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola
jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i
czystości,
c) dbanie o bezpieczeństwo dzieci: przygotowywanie zdrowych, wartościowych
posiłków z zachowaniem odpowiednich warunków higieny (pracownicy kuchni,
kierownik gospodarczy); dbanie o czystość we wszystkich pomieszczeniach,
bezpieczne i higieniczne wydawanie posiłków, pomoc nauczycielce podczas
pobytu dzieci w sali, ogrodzie, na wycieczce, spacerze, na basenie itp. (woźna);
systematyczne sprawdzanie stanu technicznego budynku i terenu wokół,
eliminowanie bądź natychmiastowe zgłaszanie dyrektorowi ewentualnych usterek,
dbanie o czystość ogrodu (pracownik gospodarczy).
d) szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
2. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
§ 25.
1. Pracownicy są zobowiązani w szczególności do:
a) Wykonywania czynności zleconych przez dyrektora (zastępcę lub osobę
upoważnioną) i udzielania wszelkiej koniecznej pomocy nauczycielom.
b) Dbania o bezpieczeństwo dzieci przebywających w przedszkolu.
c) Dbania o mienie przedszkola, utrzymania należytej czystości i porządku
w pomieszczeniach.
d) Przestrzegania przepisów p. poż. oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.
e) Przestrzegania praw dziecka.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 26.
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 27.
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
§ 28.
Tekst jednolity statutu wchodzi w życie z dniem uchwalenia dnia 28.01.2013r. Tym samym
traci moc prawną poprzedni statut przedszkola obowiązujący od 25.08.2011r. roku.