Witam serdecznie,
👅
Dzisiaj zapraszam Was do wspólnego czytania wiosennej bajki logopedycznej i „gimnastykowania” narządów artykulacyjnych, aparatu oddechowego i fonacyjnego(głosowego) poprzez artykulację wyrazów dźwiękonaśladowczych.

,, Wiosenny poranek Misia Kłapouszka’’

Pewnego wiosennego poranka Miś – Kłapouszek obudził się z zimowego snu. Przeciągnął się, ziewnął – ( przeciągamy się, ziewamy – szeroko otwierając usta-aaa…).  Wyjrzał ze swojego legowiska ( wysuwanie języka z jamy ustnej), spojrzał w górę ( kierowanie języka w kierunku nosa ). – Świeciło piękne,  wiosenne słońce. ,, To już prawdziwa wiosna’’ – zawołał miś. ,, Pójdę na spacer, poszukam moich przyjaciół.” Miś Kłapouszek maszerował i nucił piosenkę ( la – la – la – unoszenie i mocne ,,przyklejanie’’ języka do wałka dziąsłowego za górnymi ząbkami). Na drzewach wesoło świergotały ptaszki ( fiju – fiju , ćwir- ćwir), a nad polami fruwały wrony ( kra – kra –kra). Dookoła zaczynała zielenić się trawka i pojawiały się pierwsze  wiosenne kwiaty. ,, Jak pięknie pachną’’ – zawołał Miś Kłapouszek ( głęboki wdech noskiem i długi wydech buzią). Nad stawem misio spotkał żabki ( kum – kum kum, rech- rech – rech –rech ), na polanie ujrzał swojego przyjaciela – konika  Karuska  (kląskanie). – ,, Cześć Karusku!’’ – zawołał Miś Kłapouszek i uśmiechnął się (szeroki uśmiech) – ,, Witaj misiu’’ ( iiihaa- iiihaa) – zarżał z radości konik.,, Bardzo długo spałeś a tu  wiosna dookoła, z pewnością jesteś bardzo głodny i burczy ci w brzuszku.’’ (brrrrr, brrrrrrr) – ,, Tak, jestem bardzo głodny .’’ zawołał miś i oblizał się na wspomnienie zeszłorocznego miodku       (oblizywanie warg dookoła – buzia szeroko otwarta ). ,,Miodek był bardzo gęsty i bardzo słodki ‘’ – wspominał miś ( oblizywanie językiem górnych dolnych ząbków przy szeroko otwartej buzi.) Nagle zerwał się wiatr . Wiał raz słabiej, raz mocniej ( wdech noskiem , wydech – dmuchanie na kartki  papieru z różnym natężeniem , dzieci starsze artykułują sz… sz… sz… ) Niebo zasnuły ciemne chmury i zaczął padać deszcz ( plum – plum, kap – kap).  Mis pożegnał się szybko z konikiem Karuskiem i zaczął biec do domku ( szybkie odbijanie czubka języka o wałek dziąsłowy za górnymi ząbkami.)  Kiedy dotarł do domku poprawił swoje legowisko (oblizywanie dna jamy ustnej za dolnymi ząbkami ), odetchnął zmęczony ( ufff- ufff) i usnął, mrucząc i śniąc o miodku (włączanie rezonansu nosowego – mmm… mmm…).

👅
Drodzy Rodzice, Drogie Przedszkolaki,
dziś przesyłam dla Was propozycje zabaw oddechowych, które można wykonać w domu.

💨DMUCHANIE NA ZAWIESZONE NA NITKACH MAŁE ELEMENTY – zachęcam Was do wykonania lekkich elementów z papieru według własnego pomysłu(np. motylki, samoloty, kwiatki, gwiazdki, piórka itp.). Następnie należy przyczepić papierowe ozdoby do nitki( może być to kilka nitek z ozdobami zawieszonymi na drążku). Zabawa polega na wprawianiu w ruch lekkich przedmiotów za pomocą dmuchania.

Różnicujemy siłę wydechu:
1. Wykonujemy wdech i wydłużamy wydech, tak aby utrzymać lekki przedmiot w oddaleniu.
2. Wykonujemy wdech i wydychamy energicznie powietrze 2-3 razy.

💨 MECZ PIŁKI PING-PONGOWEJ (może być też inna piłeczka)-polega na tym, że osoby siedzące przy stolikach, mają za zadanie dmuchanie na piłeczkę, ale w ten sposób, by nie spadła ze stolika. Wygrywa osoba, której piłeczka najdłużej pozostaje na stoliku.
Mecz z piłeczką  może być rozgrywany między dwojgiem dzieci leżących na brzuchu. Zadanie polega na wdmuchnięciu piłeczki do bramki przeciwnika.

💨 DMUCHANIE NA PŁOMIEŃ ŚWIECY w taki sposób, aby płomień wyginał się, „ tańczył”  i nie gasł. Wykonujemy wdech i lekko, powoli wydychamy powietrze.

💨 ROZDMUCHIWANIE ZA POMOCĄ SŁOMKI KROPLI KOLOROWEJ FARBY WODNEJ– potrzebna będzie słomka, rozwodnione kolorowe farby, arkusz papieru. Zabawa polega na tym , że malujemy wydychając powietrze przez słomkę na krople rozwodnionej farby na arkuszu papieru tworząc kleksy, bądź konkretne kompozycje, np. zabawne stworki, wiosenną łąkę, podwodną rafę koralową itp.    

Życzę udanej zabawy.
Logopeda- Beata Talarek