GŁÓWNE KIERUNKI ROCZNEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO PRZEDSZKOLA NA ROK SZKOLNY 2023/2024
,,Artystyczny wehikuł czasu – przyrodniczo – ekologiczne zagadnienia w sztuce”
CELE:
- Kształtowanie kreatywności, wyobraźni i ekspresji twórczej dzieci poprzez kontakt z szeroko
rozumianą sztuką, jej kierunkami i nurtami na przestrzeni dziejów. - Wykorzystywanie zjawisk naturalnych i reakcji chemicznych do uzyskania nietuzinkowych
efektów w pracach artystycznych. - Zwrócenie uwagi na elementy świata przyrody rzadziej przez nas dostrzegane.
- Budowanie bliskiej relacji z przyrodą i pokazanie, że jesteśmy jej częścią.
- Nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt, kształtowanie mądrego
i umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą, rozwijanie poczucia troski
i odpowiedzialności o obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi. - Zapoznanie z wybranymi dziełami sztuki i ich twórcami; poznanie kanonu i założeń edukacji
klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy. - Przekazanie wiedzy z zakresu podstaw plastyki niezbędnej do swobodnego poruszania się po
świecie sztuki. - Poprzez sztukę poznanie złożoności procesów zachodzących w przyrodzie.
- Rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno, rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej
nieodłącznymi atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością. - Zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi, doskonalenie umiejętności swobodnej
wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki; wspieranie rozwoju
umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli oraz rozwijanie i doskonalenie umiejętności
technicznych, manualnych i przestrzenno – konstrukcyjnych. - Kształtowanie wartości i umiejętności związanych z zachowaniem się w miejscach
dotyczących świata sztuki.
SPODZIEWANE EFEKTY:
- dostrzega piękno w otaczającym go świecie: walory estetyczne przedmiotów, zjawiska
w przyrodzie, różnorodność barw; rozwija zainteresowania, spostrzegawczość oraz
możliwości obserwacyjne; - kształtuje współodpowiedzialność za dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe;
- wyrabia właściwe postawy i przekonania poszanowania, pielęgnacji, opieki i ochrony
wszystkiego co żywe i piękne; - rozwija wrażliwości na odbiór sztuki, interesuje się sztuką oraz zna wybrane dzieła sztuki
polskiej i światowej (obrazy, rzeźba, fotografie, architektura, muzyka); - charakteryzuje twórczość wybranych artystów, analizuje portrety znanych artystów,
dokonuje analizy dzieł sztuki; - poznaje środki wyrazu artystycznego, posługuje się plamą, linią itp., szeroką paletą barw,
poznaje i nazywa odcienie kolorów; - przedstawia za pomocą działań plastycznych swoje doświadczenia o otaczającym świecie;
- wyraża swoje przeżycia w różnorodnych formach plastycznych; rozwija wyobraźnię i
kreatywność; - wie jak należy zachować się w miejscach dotyczących świata sztuki;